ro | ru | en
Astăzi:27.09.2021
Noutăţi
Noutăţi
Anunţ
Аrhivă
Despre Procuratura Generală
Adunarea Generală a procurorilor
Consiliul Superior al Procurorilor
Colegiul pentru selecţia şi cariera procurorilor
Colegiul de evaluare a performanţelor procurorilor
Colegiul de disciplină şi etică
Acte normative
Informaţii
Transparenţa
Cooperarea internaţională
Pentru colaboratori
Asociaţia veteranilor Procuraturii Republicii Moldova
Organizaţii obşteşti
Informaţii de contact
Relaţii publice
Link-uri
Despre site

Republica Moldova, mun. Chisinau,
bd. Ștefan cel Mare și Sfînt, 73
Tel.: 828-373, 828-377, 828-348


Noutăţi | Noutăţi
Discursul Procurorului General, Alexandr Stoianoglo, în cadrul
evenimentului de totalizare a activității Procuraturii pentru anul 2020

Stimați colegi,

S-a scurs un an în care am muncit împreună. A fost un an destul de dificil atât sub aspect de organizare a activității în condiții de pandemie, cât și din punct de vedere al îndeplinirii angajamentelor asumate față de cetățeni și societate. Despre ce ne-a reușit, dar și despre ceea ce urmează să facem voi vorbi în raportul anual de totalizare.

I.    Acum aproximativ un an, intrând în funcție, v-am îndemnat să scoatem țara și cetățenii din frică. Show-urile cu mascați, dosarele la comandă, persecutarea oamenilor de afaceri, arestările, interceptările, filările și percheziționările abuzive urmau să rămână în trecut. Trebuie să recunosc și cred că și societatea, cetățenii și întreg sistemul de drept vor fi de acord cu faptul că, în principiu, acest deziderat ne-a reușit. Această prerogativă însă nu a fost un experiment. Ea trebuie să devină o normalitate pentru o societate democratică și pentru organele de drept. Iar noi – procurorii, trebuie să devenim garantul statorniciei acestei realități. În context, voi reaminti și despre un alt mesaj, enunțat de la această tribună acum un an – de a crea o Procuratură cu față umană, în care procurorii nu sunt niște statiști împietriți în indiferență, ci - oameni, care știu și simt suflul societății, și nu văd în fiecare om un infractor. Iată reieșind din aceste principii trebuie să ne determinăm prioritățile în activitate și să stabilim politica penală în stat. Vă asigur că în acest sens, noi - procurorii, mai avem încă multe rezerve și mai avem la ce munci. Aceleași principii de activitate trebuie să fixăm și pentru cele două noi organe de urmărire penală, create pe 1 ianuarie curent, la Vamă și la FISC.

II.    În ultimii ani, imaginea procuraturii a avut mult de suferit din cauza implicării nejustificate și abuzive în activitatea oamenilor de afaceri. Cred că nimeni și nimic nu a dăunat mai mult business-ului decât acțiunile Procuraturii și a celorlalte structuri de forță. Acum un an am interzis orice arestare a oamenilor de afaceri, orice urmărire sau sistare a activității agenților economici. Această inițiativă a fost susținută de toți conducătorii organelor de drept și a găsit susținere și din partea Guvernului, și a Președinției. Chiar dacă lucrurile s-au schimbat spre bine în acest sens, totuși, cred că business-ul încă mai are anumite nemulțumiri față de Procuratură și celelalte organe de drept. Anume noi, procurorii suntem cei care trebuie să asigurăm neimplicarea organelor de forță în activitatea economică a întreprinderilor. Anume noi, trebuie să fim garantul dezvoltării libere și legale a mediului de afaceri. O spun pentru că încă mai au loc intervenții ilegale, când unii oameni ai legii au purces la o altă practică, și anume la pornirea procedurilor contravenționale și sub pretextul lichidării unor încălcări de drept, intervin, la modul direct, în activitatea companiilor. Alții, și mă refer aici la subdiviziunile amplasate în capitală, care ocolind regulile stabilite, pornesc dosare penale și autorizează acțiuni de urmărire penală și măsuri speciale de investigații în teritoriu, încercând astfel să evite controlul din partea procurorilor, cu care în mod normal, ar trebui să coordoneze. Alții, sunt în permanentă căutarea unei găselnițe, care le-ar permite urmărirea agenților economici. În ultima perioadă, în mod neîntemeiat, în privința companiilor de transport au fost pornite zeci de cauze penale pentru pretinse fapte de organizare ilegală a migrației, deși, în cel mai rău caz, acțiunile lor ar putea fi calificate ca fals în acte. Este evident că toate aceste acțiuni sunt orientate la blocarea artificială a activității acestor agenți economici. Avem rezerve și față de structurile care eliberează permise și certificate. În loc să asigure un mediu concurențial sănătos, să creeze condiții egale pentru toți agenții economici, multe structuri de stat lobează interesele anumitor companii în detrimentul altora. Stimați colegi, neimplicarea în activitatea agenților economici, asigurarea dezvoltării libere și îmbunătățirea climatului de afaceri vor rămâne prioritare în activitatea organelor procuraturii. Anume de noi, în mare parte, va depinde cât de liber se va simți mediul de afaceri și cel investițional în Republica Moldova. Concomitent, cu toții trebuie să înțelegem că orice acțiune contrară legii, îndeosebi – contrabanda, eschivarea de la achitarea impozitelor în proporții mari trebuie să fie urmărite și pedepsite conform legii, iar procurorii urmează să-și realizeze, cu strictețe, atribuțiile.

III.    Nu e secret că anterior, Procuratura a fost utilizată în calitate de bâtă politică, care pornea dosare pe bandă rulantă împotriva tuturor celor incomozi: a oponenților politici, jurnaliștilor, activiștilor, administrației publice locale, etc.  Această ”moștenire” până acum ne urmărește pentru că atât în gestiunea procuraturilor, cât și a instanțelor de judecată mai rămân nesoluționate încă multe astfel de dosare, cu care neapărat ne vom clarifica treptat și vom repune în drepturi persoanele pe nedrept urmărite penal. Important e că Procuratura, în mod conștient s-a dezis de asemenea practici și acest lucru a fost resimțit nu doar de cetățeni, ci și de procurori, în egală măsură. Altceva e că despre acest lucru foarte repede s-a uitat, și mai ales cei care zilnic ne critică.

IV.    În raportul de astăzi, nu vor fi cifre. Asupra lor se vor referi adjuncții mei. Scopul meu a fost să aduc în centrul atenției dvs unele fenomene cu care se confruntă instituția și să punctez principiile viitoarei noastre activități. Cât despre cifre, indiscutabil sunt și ele importante și urmează a fi analizate, doar că nu trebuie să devenim ostaticii lor. Politica penală a statului, realizată de procurori, trebuie să fie orientată spre profilaxia și lupta cu criminalitatea care prezintă pericol real pentru siguranța cetățenilor și subminează economia statului. Altfel spus, societatea, cetățenii nu au nevoie de 10 dosare penale formale pentru bifă. Mai bine să investigăm și să deferim justiției un dosar, dar care ar viza pericole reale pentru siguranța cetățenilor și bunăstarea statului. Nu inventați activități, nu irosiți resurse și forțe la cercetarea unor încălcări formale. Trebuie să ne concentrăm și organizăm activitatea reieșind din situația reală a criminalității și prioritățile pe care ni le dictează viața. În cel mai apropiat timp vom ieși cu o serie de inițiative de a decriminaliza actualului cadru normativ penal. Și asta pentru că noi nu doar criminalizăm artificial societatea, dar în lupta cu unele pseudo-pericole, irosim sume colosale din bugetul de stat, or, în realitate, pentru a le contracara, sunt necesare resurse cu mult mai mici. Toate eforturile și resursele organelor de drept trebuie să fie concentrate pe lupta cu provocările și pericolele care atentează la securitatea cetățenilor, securitatea economică a statului, lupta cu corupția.

V.    În mod aparte ași vrea să mă opresc asupra dosarelor de rezonanță, mai exact, la unele dintre ele, aflate în vizorul întregii societăți. Furtul miliardului – din păcate în jurul acestui dosar planează multe speculații. Cineva încearcă să creeze percepția că timp de un an nimic esențial nu s-a făcut, că nimeni nu e tras la răspundere și că banii nu sunt restituiți statului. Cu toate acestea ei uită să menționeze că dosarul l-am moștenit de la predecesori care timp de 5 ani au mimat ancheta. În decursul unui an am răsturnat aranjamentele ticluite timp de cinci ani, care intenționat duceau spre o pistă greșită pentru a se îndepărta de la adevărații organizatorii, executori și beneficiari ai fraudei bancare. În tot acest proces, le-am reparat greșelile, omisiunile și erorile făcute deliberat pentru a-i scăpa pe cei vinovați de răspundere și a-i incrimina pe cei care nu au avut tangență cu această fraudă. Eu nu mai vorbesc deja despre apatia și nedorința Băncii Naționale de a contribui la investigații, precum și totala indiferență, iar uneori interesul dubios al instanțelor de judecată de a ne bloca acțiunile procesual-penale anume pe acest dosar. Anume pentru investigarea acestei cauze penale, Procuratura a fost supusă unor presiuni și critici fără precedent, potrivit cărora, am revenit în anii 90 sau am avea conexiuni cu anumiți figuranți din dosar. Am ajuns până la aceea că unii procurori responsabili de investigarea acestui dosar au fost filați de către foști factori de decizie din cadrul poliției, care în prezent, deservesc interesele unui important figurant pe dosar. Dacă e să spunem lucrurilor pe nume, atunci investigarea Furtului miliardului este un adevărat război. Un război cu figuranții dosarului, cu avocații lor, cu BNM și instanțele de judecată. Cu toate acestea, anul 2021 va fi unul determinant pentru elucidarea cazului. Majoritatea episoadelor vor fi finalizate și transmise în judecată, după care procesul de tragere la răspundere a celor vinovați și recuperarea pagubelor va depinde de prestația instanțelor de judecată. Un alt caz asupra căruia vreau să mă opresc – Laundromatul. Este evident că odată cu crearea Comisiei parlamentare de anchetă, acest caz a căpătat o conotație politică. Ancheta parlamentară s-a limitat, în mare parte, pe solicitarea materialelor din dosar, fapt inadmisibil și ilegal. Este clar că activitatea comisiei a urmărit două lucruri: PR-ul politic și deturnarea atenției societății de la investigarea fraudei bancare. Pentru cetățeni vreau să precizez că, dincolo de declarațiile politico-populiste precum că Procuratura intenționează să claseze dosarul Laundromat, investigațiile noastre se derulează și vor continua până la stabilirea tuturor circumstanțelor.

VI.    Corupția din Procuratură: Una din cele mai vulnerabile aspecte care influențează imaginea instituțională este corupția. Pot să declar tare că în anul trecut nivelul corupției s-a redus simțitor în rândurile procurorilor. Și asta dat fiind impunerea noilor directive în raport cu anumiți subiecți: am încetat să ne implicăm în business, am încetat să arestăm oameni de afaceri, am încetat să investigăm litigii civile prin prisma dosarelor penale. E o realitate confirmată de colegii avocați, judecători și reprezentanții mediului de afaceri. Totuși, în percepția societății procurorii rămân în topul celor mai corupți funcționari și va fi destul de complicat să schimbăm această percepție deoarece s-a înrădăcinat în subconștientul cetățenilor de zeci de ani, chiar și a celor care niciodată nu au avut tangență cu Procuratura. Nu trebuie să învinovățim pe cineva, deoarece percepția am creat-o singuri. De asta, singuri trebuie să o schimbăm. Fiecare din procurori trebuie să conștientizeze seriozitatea situației și să înțeleagă că dacă nu vom schimba starea lucrurilor singuri, o vor face alții. Vă asigur că nimeni nu se va împăca cu corupția din instituțiile de stat și mai ales, din procuratură. Pentru procurorii conducători ași vrea să reamintesc câteva reguli pe care le-am punctat încă acum un an: - Responsabilitatea pentru starea corupției în organele procuraturii e pusă în sarcina procurorilor-șefi. Procuratura Generală, prin instrumentarul său va monitoriza riscurile corupției și modul de viață al procurorilor. Să nu fie perceput ca o amenințare, sunt niște condiții standarde și normale pentru un procuror.

VII.    Imaginea Procuraturii
și rezultatele activității noastre în mare parte depind de noi înșine. De aceia, fiecare procuror trebuie să înțeleagă și să-și asume încărcătura morală pe care o comportă în societate, în colectiv. Acum un an am îndemnat procurorii să renunțe la intrigi și grupări în cadrul sistemului. Cine este gata să muncească cinstit și conștiincios se va regăsi în sistemul procuraturii, va fi susținut și motivat. Iar cei ce trăiesc în așteptarea timpului trecut sau a schimbărilor politice pentru a-și manifesta, din obișnuință, loialitatea pentru următorii stăpâni politici, trebuie să ne părăsească. În Procuratură nu e loc și niciodată nu va fi loc pentru politică, business sau revanșism.

VIII.    Politica de cadre - În cursul anului trecut s-au schimbat conducătorii mai multor subdiviziuni, cum ar fi: PCCOCS, Procuratura Anticorupție, cea a capitalei, municipiul Bălți, UTA Găgăuzia și alte 10 procuraturi teritoriale. În anul curent vor expira mandatele altor 15 procurori-șefi teritoriali. Conducerea Procuraturii Generale va susține promovarea în funcții de conducere a noilor, tineri conducători. Avem un respect deosebit pentru munca și experiența celor care au stat la cârma acestor subdiviziuni, cărora le va fi oferită posibilitatea de a activa în continuare în sistem și să împărtășească din valoroasa lor practică cu noua generație de procurori. În același timp, cu toții trebuie să înțelegem că timpul ”veșnicilor șefi” a expirat. Procurorii trebuie să devină mai dinamici și predispuși să exercite diferite atribuții conferite Procuraturii prin lege. De asta, îi rog pe cei, cărora le expiră mandatele, să nu caute protecție. Conducătorii în Procuratură nu vor mai fi numiți pe criterii politice sau corporative, ci exclusiv pe criterii de profesionalism, integritate și meritocrație.

IX.    Relațiile cu judecătorii. Activitatea Procuraturii interferează la modul cel mai direct cu cea a magistraților și are un singur scop final – înfăptuirea actului de justiție în strictă conformitate cu legislația în vigoare și standardele internaționale. Iată de ce, munca procurorilor își pierde rostul, iar toate eforturile se duc de râpă atunci când nu se înfăptuiește actul de justiție. Toate încercările noastre de a construi un dialog constrictiv cu instanțele judecătorești, deocamdată, nu s-au încununat cu succes. Și aici nu mă refer la dosare restante pe rolul magistraților sau la organizarea precară a activității mai multor instanțe. Mă refer la probleme de alt ordin. Timp de un an am tot îndemnat sistemul judecătoresc la o conlucrare și interacțiune interprofesională pentru a consolida justiția, a asigura eficiența și buna funcționare a actului de justiție.

Am renunțat la practicile păguboase de altădată, când magistrații erau persecutați și presați pentru a da soluții în favoarea părții acuzării. S-a îmbunătățit, substanțial, calitatea actelor procesuale întocmite de procurori în cadrul procesului penal. Nu mai cerem mandate de arestare, fără temei juridic, pe numele oamenilor de afaceri, a politicienilor, altor subiecți. S-ar părea că facem totul pentru a ”construi poduri”, doar că, deocamdată, fără reciprocitate.

Dacă e să mă refer la dosarele de maxim interes, unele instanțe nu doar că nu colaborează în cadru legal, ci dimpotrivă - ne blochează eforturile, la modul cel mai direct. Să luăm spre exemplu, dosarul ”Furtul miliardului” – nici o acțiune procesuală, în care am fi depins de magistrați, nu a trecut fără un minim blocaj din partea acestora. Tergiversări artificiale a examinării demersurilor procurorilor și adoptarea unor decizii vădit ilegale sunt printre cele mai răspândite impedimente la acest capitol. Am ajuns până la faza în care judecătorii anulează ordonanțele procurorilor de pornire a urmăririi penale, de punere a persoanelor sub învinuire, ne impun să încetăm dosare și, culmea – anulează ordonanța de disjungere a dosarului pentru a fi trimis în judecată. Toate aceste acțiuni reprezintă o imixtiune directă în activitatea Procuraturii și a organului de urmărire penală, cu scopul obstrucționării anchetei și nu în orice speță, ci doar atunci când sunt vizate interesele unor persoane concrete: Plahotniuc, Șor și anturajul lor.

Pentru a nu fi acuzat de generalizări, voi exemplifica:

-    Iunie 2020 – multiple amânări ale magistraților de a examina chestiunea privind arestarea în contumacie și anunțarea lui Plahotniuc în căutare;

-    Iunie 2020 – magistrații resping demersurile procurorilor privind aplicarea sechestrului pe bunurile de peste hotare ale lui Vladimir Plahotniuc;

-    Iulie 2020 – magistrații resping demersul procurorului la autorizarea efectuării percheziției la fostul sediu PDM;

-    Octombrie 2020 - din cauza amestecului neîntemeiat al magistratului de la Judecătoria Chișinău, sediul Ciocana, Procuratura nu poate expedia în judecată cauza penală de învinuire a unei bănci comerciale și a fostei sale președinte. Și asta pentru că pentru prima dată în istorie, un magistrat anulează ordonanța procurorului de disjungere a unei cauze penale în care au fost acumulate suficiente probe pentru a fi trimisă în instanță. De mai bine de patru luni acest dosar stă blocat, examinarea recursului procurorilor împotriva acestei decizii ilegale fiind până astăzi amânat de magistrați, iar acest lucru blochează calea procurorilor pentru expedierea în judecată și altor episoade vizând ”frauda bancară”.

-    Decembrie 2020 - magistrații resping demersul procurorilor de autorizare a efectuării perchezițiilor la sediul companiei unui deputat vizat în frauda bancară, afiliat lui Ilan Șor. Chiar dacă peste două săptămâni procurorii obțin totuși autorizare, percheziția nu mai poate avea loc pentru că deputatul a reușit să-și mute compania întru-un sediu nou;

-    Decembrie 2020 – magistrații obliga Procuratura sa înceteze urmărirea penala împotriva unei companii afiliate lui Shor;

-    la fel, magistrații anulează calitatea de parte civilmente responsabilă a două companii afiliate lui Șor și scot sechestrul aplicat pe mai multe bunuri ale acestora.

Șirul exemplelor poate continua. Doar că nu acesta este scopul nostru. Scopul nostru este de a ne unifica eforturile pentru a ne onora angajamentul asumat față de stat, față de cetățeni și partenerii de dezvoltare, și anume -  de a investiga poate cel mai grav caz din punct de vedere financiar din istoria Republici Moldova. Este o sarcină asumată de toate instituțiile statului, de toți actorii justiției, inclusiv de sistemul judecătoresc, care prin unii săi reprezentanți, dacă nu ne ajută în acest proces, atunci cel puțin să nu ne împiedice la fiecare pas.

Orice acțiune sau inacțiune, care vine în contradicție cu acest obiectiv trebuie taxată și curmată conform prevederilor legale.

În acest context, îndemn procurorii să fixeze și sa conteste, în condițiile legii, toate încălcările de ordin procesual și organizațional la examinarea cauzelor, să excludă cazurile de amânare a examinării dosarelor din cauza părții acuzării și de tergiversare artificială a judecării dosarelor, cu informarea imediată a Procuraturii Generale.

Toate deciziile ilegale și acțiunile judecătorilor vor fi contestate în condițiile legii, iar cele mai grave încălcări vor fi aduse la cunoștința conducerii statului și a societății.

Stimați colegi,

Cred că pentru noi toți, anul 2020 a fost marcat de încercări, ezitări, experiențe, învățăminte, dar și de realizări robuste.

Am reușit, în această perioadă, câteva lucruri importante.

În primul rând, ne-am concentrat pe repararea greșelilor și abuzurilor admise de predecesori în raport cu persoanele incomode sistemului oligarhic. Am pus punct încălcărilor masive ale drepturilor omului, dosarelor politice, hărțuirii oponenților politici și persecutării afacerilor.

Am aplicat toate căile legale de repunere în drepturi a persoanelor pe nedrept urmărite și judecate, iar respectarea drepturilor omului a devenit prioritatea numărul unu a Procuraturii Republicii Moldova. Concomitent, am insistat și pe investigarea dosarelor de maximă rezonanță, evoluțiile acestora luând o turnură diametral opusă față de acțiunile mimate până nu demult.

Am vorbit franc despre probleme, am spus lucrurilor pe nume și am semnalat, public, despre obstacolele întimpinate în acest proces. Am urmărit tentativele de inhibare și zădărnicire a eforturilor pe care le-am depus, fapt care a ridicat mari semne de întrebare față de sinceritatea unor colegi de breaslă în lupta anticorupție și contra reminiscențelor statului capturat.

Unele lucruri ne-au reușit, altele încă urmează, rezultatele fiind întârziate inclusiv din cauza condițiilor restrictive, impuse de pandemie. Cert este că, drumul nostru continuă, avem încă multe de parcurs, iar obstacolele sunt inerente.

Pentru anul 2021 ne propunem să reașezăm justiția în limitele statului de drept, să contribuim esențial la dezrădăcinarea cazurilor de încălcare a drepturilor omului în țară.

Nu în ultimul rând, preconizăm să definitivăm procesul de reformare instituțională, de implementare în rândurile angajaților Procuraturii a unor standarde înalte de integritate, cu profil moral și cu sentimentul datoriei profesionale dezvoltat.

Urmează o perioadă, în care vom avea nevoie fiecare de umărul celuilalt, pentru că suntem hotărâți să răspundem misiunii de a ne ridica la înălțimea așteptărilor cetățenilor și societății.

Și ultimul lucru pe care vreau să vi-l spun, dar care este, poate, cel mai important.

Dincolo de pandemie, instabilitate politică, presiunile masive la care suntem supuși, suntem obligați să asigurăm buna funcționare a Procuraturii, să apărăm interesele celor nedreptățiți și să-i deferim justiției pe toți cei vinovați.

Le cer tuturor procurorilor, ca la toate etapele de urmărire penală, să asigure supremația legii și respectarea drepturilor omului. Toate învinuirile trebuie să fie bazate exclusiv pe probe apreciate corect, iar dubiile - tratate în favoarea învinuitului.

Le mai cer procurorilor să acorde atenție dosarelor a căror examinare trenează cu anii în sertarele organelor de anchetă și mai ales cele aflate pe rolul instanțelor de judecată. Înfăptuirea actului de justiție nu trebuie să se transforme într-o alergătură interminabilă prin instanțele judecătorești.

Cu siguranță că Procuratura este aptă să se clarifice cu sarcinile asumate, să dea dovadă de respect față de cetățeni și lege, și cu demnitate să-și facă datoria față de țară și societate.

Vă mulțumesc mult pentru atenție.

26.02.2021



Noutăţi Despre Procuratura Generală Adunarea Generală a procurorilor Consiliul Superior al Procurorilor Colegiul pentru selecţia şi cariera procurorilor Colegiul de evaluare a performanţelor procurorilor
Colegiul de disciplină şi etică Acte normative Informaţii Transparenţa Cooperarea internaţională Pentru colaboratori
Asociaţia veteranilor Procuraturii Republicii Moldova Organizaţii obşteşti Informaţii de contact Relaţii publice Link-uri Despre site

© 2008 Procuratura Generală a Republicii Moldova

Elaborarea şi suport tehnic: Centrul de telecomunicaţii speciale

Statistica vizitatorilor:32309795